13 April, 2011

Tråd på den ene vej, tråd af den anden

 
Posted by Picasa
Arkivfoto: Alain vandrer igennem den øvre parcel i Loisy-en-Brie for at lægge den dobbelte wire ned.

2011 er åbenbart året, hvor vi kan udføre adskillige opgaver på én gang. Vi binder stadig grene op, og det foregår fra oven og nedad gennem parcellen for at spare på kræfterne.

Vi sidder begge på hver sin lille hjulbårne bænk, og den er lettere at rulle nedad end opad, endda selvom skråningen er moderat. Derfor trækker vi bænken op hver gang en af 100 meters-rækkerne er gennemført.

Jeg benytter lejligheden til samtidig at lægge dobbeltwiren ned.

Det er den del af spalieret, vi senere skal bruge til at holde stænglerne på plads i vingården. Wiren har siden sidste år i juli befundet sig i dertil indrettede kroge på begge sider af alle jernstængerne, og nu skal denne tråd så løftes ned, inden vinstænglerne for alvor vokser.

Normalt vandrer vi vingårdene igennem for at løfte af i maj måned. I år kan vi altså gøre det samtidig med opbindingen. Lad mig lige understrege, at det ikke er fordi vi er sent på den. Det er bare vejret, der sådan tilsyneladende har sat al sædvane ud af kraft.

2 comments:

Flemming said...

Nice that we again can see pictures on your blog,from the ongoing work.
Also very interesting to hear about all that work thats involved in winemaking.
Flemming

Sol said...

Hej Flemming,

Jeg har lige set, at problemet er løst, så fra i morgen kan jeg putte billeder på igen.

Dette billede er arkiv fra sidste år, jeg synes, det var bedre end ingenting.

Dejligt, at du finder historierne interessant.

Venlige hilsener
Solveig