03 April, 2011

Næste solstråle betyder første blad

En lørdag med op til 26 grader Celsius føles godt på sommerblege kinder. Nu er det lige før de første vinknopper springer ud. En solstråle til og det første blad må overgive sig og komme ud i livet.

26 grader er uhørt først i april, og det er da også toppen af termometeret gennem de seneste uger. De har været behagelige, men jeg har nu ikke været fristet af skjorteærmer. Fredag formiddag frøst vi begge i vinen hele formiddagen, men det er heller ikke mine fornemmelser, der er afgørende.

Og vinknopperne må have haft det dejligt. Selvom jeg har set et og andet den seneste uge, kom det alligevel bag på mig fredag helt tydeligt at se knopper i sidste stadie før første blad. Se billede i øverste højre hjørne.

Det var naturligvis Chardonnay, som også plejer at være først ude. Men jeg vil alligevel tro, at det er 14 dage tidligere end sidste år. Lørdag så jeg på en tur her i Montagne de Reims Chardonnay-knopper, der er et par dage længere fremme endnu.

Næste uge vil vi se de første blade, og vores opbindingsarbejde vil blive endnu mere besværligt, fordi knopperne er så store, at de meget nemt knipses af med en overilet bevægelse.

Vi mangler stadig at binde halvdelen op i Loisy-en-Brie, og har i hvert fald en uges arbejde tilbage på fuld tid.

Vingårdenes overraskende tidlige udvikling betyder mere arbejde i maj end normalt, og vi kan endda begynde at ane tidlig vinhøst i horisonten, med mindre vejret slår helt om igennem sommeren.

1 comment:

Annette said...

Åh ja, vejret var også vidunderligt her hos os, 24 grader og alt springer ud og så smukt.
Hvor må det være en vidunderlig tid hos jer, men jeg kan også godt forestille mig, at der må arbejdes varsomt pga. de store knopper.
God arbejdslyst til jer dernede i varmen ☺.