I går fortalte Rygters Bureau, at champagnehusenes kældre er ved at være tomme. Det er en god nyhed for os, hvis den er rigtig. Det er nemlig et stykke af vejen til at vi kan sælge flere flasker champagne til næste år, end vi kan i år.
Nu er det jo imidlertid sådan, at Rygters Bureau løber med både kvarte, halve og hele vinde, og det er ikke altid muligt at lodde størrelsen, når man står der i det fri med håret i alle retninger.
Salget går bedre
Det var derfor dejligt at komme hjem og læse, at det generelle champagnesalg går bedre. Det har været i uafbrudt bedring de seneste seks måneder, og den lokale avis fortæller da også historien på dagens forside med overskrift i juhu-format.
Vi begyndte for alvor henover sommeren 2009. September var ifølge branchens statistikker den mest kritiske krisemåned for salg af champagne med et fald på 19 procent. Det mærkede vi ikke så meget. Vores flasker finder stadig deres købere med en vis indsats fra vores egen side, og sådan var det også sidste år. Men vi ved jo selvfølgelig ikke, hvordan sådan en forretning forløb før krisen.
Brug for større kvote
At det generelle salg er stigende er en rigtig nyhed. Rygtet om champagnehusenes tomme lagre er også interessant. Disse faktorer har nemlig stor betydning, når årets druekvote skal handles af om nogle måneder af champagnehuse og vinbønder. Det er den kvote, der afgør, hvor mange flasker champagne vi vil have til salg i 2011. I år skraber vi nærmest bunden, fordi kvoten var så lav i 2009.
Vi håber virkelig, at en anden af forudsigelserne fra Rygters Bureau vil få mere sul på kroppen i løbet af sommeren. Den hvisker 10.400 kilo druer per hektar, og det er selvfølgelig utrolig langt fra de 14.000 kilo, vi var oppe på i de bedste år, men bedre end 9.600.
Vi får se.
Salgstallene:
- De seneste 12 måneder - fra 1. april 2009 til 31. marts 2010 - passerer salget de 300 millioner flasker.
- I kriseåret 2009 var det 293,3 millioner flasker.
- Rekordåret er stadig 2007 med 338,7 millioner solgte flasker champagne.
Læs også her (på fransk).
No comments:
Post a Comment