09 April, 2010

At fortælle vinen

 
Posted by Picasa
Solveig gør rede for hoved og hale på en Pinot Noir i Verzy, sommeren 2009. Foto: Lars Toft Rasmussen.

Jeg havde ikke været ret mange dage i Champagne før jeg blev fanget ind af det anderledes liv i vinen.

Klart nok, for jeg landede med vores baby midt i vinhøsten. Et ord med næsten magisk klang for mig, der er fra den firsergeneration for hvem vinhøst i Frankrig var en mulighed efter studentereksamen.

Nu er der ikke mange steder med den slags vinhøst tilbage. Men jeg er selv landet et af dem, og ved derfor, at oplevelsen lever op til magien på hver en måde. Tilsat hårdt arbejde og forsødet med champagne, trods alt.

 
Posted by Picasa
Ikke mange kommer på cykel til Givry-les-Loisy. Terrænet er hårdt, november 2003.

Sjovt nok fortsatte min fascination, da de første vignerons dukkede op i november. Jeg kunne næsten ikke holde ud, at jeg ikke skulle lære at beskære vin straks.

Jeg var fascineret af alle de enlige mennesker ved vinstokkene og alt det manuelle arbejde, de udførte med deres hænder. Men jeg var på barsel med vores baby og skulle ikke umiddelbart nogen steder uden barnevogn,

 
Posted by Picasa
Lille mand midt i vinen, Loisy-en-Brie, marts 2010.

Men der kom også en tid, hvor jeg fik lært at beskære vores vinstokke, og nu er det mig, der sidder som en lillebitte ø i oceanet af vin. Alene men aldrig ensom.

Jeg er sjældent i vingården uden at opleve noget nyt. Fordi de bittesmå detaljer tæller for mig herude. Alt er det samme, og dog altid nyt, ligesom Heraklits flod.

Mange har det ligesom mig. Jeg er jævnligt i kontakt med mennesker, der gerne vil vide noget om vin og om champagne, hvilket er dejligt.

Nogle af jer finder ind på bloggen. Andre dukker op gennem familien, vennerne, gamle kolleger, via vinsmagninger i Danmark og andre steder fra. Jeg har fortalt om vingårde i Champagne i IC3-toget, i lufthavnen, i diverse medarbejderforeninger, blandt naboer og til folk, der kom forbi.

Det støtter vores forretning, hvilket er både rart og nødvendigt for folk som os uden marketingbudget. Det giver også mulighed for denne fantastiske udveksling af oplevelser, glæder og historier om vin, Frankrig og Danmark.

 
Posted by Picasa
Solveig kigger efter mulige haglskader i Mareuil-sur-Aÿ, juli 2007.

Jeg fortæller gerne om vinen, ligesom jeg selv gerne lytter til andre. Smag er et meget interessant felt, og champagne handler meget om smag i flere betydninger.

Er du også interesseret? Tøv endelig ikke: Skriv eller ring til mig på +33 (0) 964 176 951.

Vi har gerne gæster her, og vi gæster også gerne dig der. Ofte er det nødvendigt med lidt planlægning, men vi strækker os ret langt for at få ting til at ske, og ender til at mødes. Fordi det er i mødet med mennesket, at den store kreds, der begynder, når vi beskærer vinstokke, sluttes.

2 comments:

Annette said...

Hvor er det en smuk reklame, Solveig.

Sol said...

1000 tak skal du have.