15 January, 2010

Demokrati à la Champagne

 
Posted by Picasa
Valget foregår i ni regioner rundt omkring i Champagne i dag.

I dag er en vigtig dag i vinbøndernes forening (Syndicat General de Vignerons) i Champagne.

Man vælger ny præsident. Eller mere præcist: Man vælger de 46 administratorer - som det hedder - der udpeger ny præsident.

Efteråret har budt på den ene spøjse oplevelse efter den anden. Den tidligere præsident, Patrick Le Brun, måtte trække sig, da han fik en form for mistillidsvotum. Et andet medlem af bestyrelsen, Jean-Mary Tarlant, blev yderst hemmeligt valgt af den 10 mand store bestyrelse for syndikatet (SGV) udenom administratorer og de menige medlemmer efter en - kan sådan en som mig synes - ret gammeldags paragraf.

Det var der også andre, menige medlemmer, der syntes, og skriverier i den lokale avis om forsvundne millioner i forbindelse med køb og salg af jord gjorde ikke sagen bedre. For en dansker som mig lignede det politik i en bananrepublik, og det var enormt beroligende, at nok menige medlemmer var irriterede for ikke at sige gale nok til, at der omsider i december blev indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling, hvor hele baduljen - præsident, bestyrelse og 46 administratorer - trak sig.

Det er disse 46, der er på valg i dag. Det er dem, der skal finde navnet på den nye præsident. Sjovt nok - eller er det egentlig det - er det flere uger siden, at vi hørte navnet på den kommende præsident.

Stilen er kendt. Da jeg stemte til mit første kommunalvalg for nogle år siden, kendte vi også navnet på den kommende borgmester. Jeg undrede mig såre, men nu kender jeg jo metodikken og ddemokrati à la Champagne.

At visse familier ifølge andre familier sidder ret tungt på disse lokale valg følger vel nærmest logisk heraf. Vores navn figurerer ingen steder som uofficiel vinadel, og vi har dermed ingen umiddelbar adgang til disse poster. Hvis ellers tingene foregår, som folk siger. Nu har vi heller ingen intentioner i dén retning. Vi vil hellere bruge den tid, vi har på vin og champagne end på politik.

Jeg glæder mig til navnet på den nye præsident bliver kendt. Det bliver også spændende, om eventuelle rævestreger bliver gravet dybere ned eller hængt op på forsiden af avisen.

Valg i regionens ni sektorer finder under alle omstændigheder sted i dag.

No comments: