At vælge sine ord med ypperste omhu må være en af diplomatiets skønneste kunster. Selv topchefer kan komme galt afsted.
Det måtte huset Louis Roederers direktør, Frédéric Bouzaud, sande, da han for et års tid siden i et interview med engelske The Economist lod skinne igennem, at han forståeligt nok ikke bryder sig om at se sit firmas absolutte topprodukt, Cristal, sprøjte ud i amerikanske musikvideoer af gangsta-rap-typen.
Det fik rapperen Jay-Z til - under meget larm - at droppe sit hidtidige yndlingsmærke Cristal til fordel for en anden og mindre kendt champagne ved navn Spar Es. Det er huset Cattier fra kommunen Chigny-les-Roses her i Montagne de Reims, der står bag, og den klarer sig ifølge drvino-bloggen rigtig godt i USA.
At nyrige russere elsker at demonstrere deres formuer med alt, der kan skinne, herunder også champagne, er velkendt. Men enten er der virkelig forskel på show-off, eller også hopper nogle champagnechefer blot dygtigere rundt mellem diplomatiets milimetertynde isflader end andre.
Kommunikationsdirektør Daniel Lorson fra CIVC har ingen problemer med det objektive ordvalg, når han konstaterer, at Rusland er på vej tilbage som en af de nationer, der køber mest champagne:
"Det handler om iøjnefaldende forbrug. De russere, der drikker champagne, er dem, der ønsker at vise, at de klarer sig godt," sagde han for nylig til Drinks International.
Rusland er på vej ind som en af de 10 største eksportlande for champagne. Præcis som i de rigtigt gode gamle dage, hvor den russiske tsar og hans hofs store forbrug af ikke mindst Louis Roederers Cristal bidrog til at skabe det gedigne luksusimage, som boblerne har den dag i dag.
Jeg formoder, at russerne drikker champagnen i stedet for at tage bad i den. Måske ligger forskellen heri.
No comments:
Post a Comment