22 February, 2007

De store huses succeser

Salgstallene for champagne ragede i 2006 næsten hele vejen op til stjernerne. Væksten viste bemærkelsesværdige 4,6 procentpoint. Bemærkelsesværdigt, fordi det meste af den franske vinindustri ellers er i dyb krise.

Her er nogle detaljer om nogle af lokomotiverne:

  • LVMH: Fransk luksusindustris fyrtårn. Ingen - i verden altså - er over Louis Vuitton Moët Hennessy med samlede indtægter på godt 15 milliarder euro i 2006. Det er også den absolutte sværvægter i Champagne, og der er langt ned til nummer to, Boizel Chanoine Champagne (BCC).

    LVMH's afdeling for vin og spiritus voksede 11 procent i 2006 med en profit på ikke mindre end 30 procent. Det kan blandt andet lade sig gøre, fordi mastodontens champagnekunder investerede i dyrere bobler som Dom Perignon og Ruinart. LVMH ejer også Veuve Clicquot-Ponsardin og Moët & Chandon, og meddeler, at netop Moët & Chandon har udviklet sig godt i Centraleuropa og Kina.

  • Boizel Chanoine Champagne (BCC): Med købet af Lanson International nåede BCC op på en andenplads, hvad produktion af champagne angår. Fra syv til 21 millioner flasker og en omsætning på 311 millioner euro blev det til i 2006 (Læs mere her (PDF-fil). BCC råder foruden husene Boizel og Chanoine Frères også over De Venoge, Alexandre Bonnet og Philipponat, og siden marts 2006 også Lanson og Burtin (Besserat de Bellefon). De endelige tal for 2006 kommer først til april.

  • Laurent-Perrier: Ligeledes i det allerfjerneste Østen købte Japan sig i 2006 op på en fjerdeplads på det globale champagnesalgs hitliste. Det har fået Laurent-Perrier til at beskæftige sig mere indgående med et marked, der omtales som både sofistikeret og krævende, og derfor noget nær perfekt.

    I Champagne kan man de kommende år forvente en udvikling mod mere forfinede og derfor dyrere produkter, der skal hjælpe champagne til at bevare sin ledende position i forhold til alverdens mousserende vine.

    Kun Storbritannien, Belgien og Italien købte flere flasker end japanernes 7,32 millioner, en vækst på 37,73 procent. Kunder, som Laurent-Perrier altså vil tage sig lidt mere kærligt af, blandt andet ved at skifte distributør.

  • De Castellane: En af de måder, som de store champagnehuse anvender til at få omtale - er at sponsorere priser, gerne af den mere eksklusive slags. Veuve Clicquot-Ponsardin har sin erhvervspris for kvinder, CIVC sine champagne-ambassadører, Laurent-Perrier sponsorerer en gastronomisk festival i England, og huset de Castellane - nu på andet år - en Prix Saint-Valentin. Og ja, det er en belønning af årets bedste kærlighedsroman. Læs om den her (PDF-fil).

    In English

    Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

  • No comments: