29 November, 2011

Den søde juletid kommer

Et julesmykket Verzy.

Julen har taget syvmilestøvlerne på.

Vi er nu efter det punkt, hvor samtlige legetøjskæder i regionen har udsendt deres julekatalog. Hvor den kommunale juleudsmykning lyser i rødt, grønt, gult og blåt. Nu er endelig også de små huse på julemarkedet i Reims bemandet, og det vil de være helt frem til den 31. december. Skøjtebane og skibane ditto.

Nu er de lokale ikke ligefrem verdensmestre i at jule, men de prøver at blive bedre, og det kan jeg da kun have respekt for.

Reims arbejder på at blive en rigtig stor juledestination og ønsker sig halvanden million gæster i julegave ligesom Bruxelles.

Dér var vi jo selv denne weekend, og det var virkelig stort og virkelig bemandet og virkelig udstyret med både skøjtebane, kælkebane og et kæmpestort pariserhjul. Fin stemning, omend den æteriske fe-stemning efter min mening led en stille kvælningsdød i fritureos. Vin chaud går man jo til gengæld aldrig galt i byen med, og jeg er da også gået i gang med at tilberede min egen til den kommende søndags julekalas.

Her i huset har vi jo nemlig arbejdet på at formidle de stolte danske juletraditioner år efter år på trods af at det - helt ærligt - er et helvede med alle de æbleskiver, der skal bages, og klejner, der skal koges, og jeg ved ikke hvad mere.

Reims kommer efter det. For dem, der eventuelt er i byen torsdag, er der Lucia-optog i katedralen som en del af et svensk tema på den teater- og kulturfestival, der finder sted det meste af december. Ved samme lejlighed er katedralen oplyst i den efter sigende meget flotte lyssætning, der har kørt hele sommeren, og som er inspireret af middelalderens stærkt bemalede bygning.

I dag viste fransk tv i øvrigt årets juletræ på Rådhuspladsen i København klatrende julemand inklusive. Så nu skal vi på jagt efter risengryn til risengrød, og så må det da snart være tid til at jule.

4 comments:

Annette said...

Ja, vi slipper jo ikke uden om dem, juleforberedelserne ☺.
Holland gør ikke så meget i jul og traditioner, som Danmark, men mine omgivelser får nu ikke lov til at slippe for lidt juleri.
Jeg synes det er flot, at du også koger klejner, det har jeg aldrig prøvet, heller ikke i Danmark ☺.

Sol said...

Jeg har nu heller aldrig kogt klejner, mens jeg boede i Danmark. Helt ærligt, bagerens er bedre, den gode bagers.

Men her har jeg jo ikke rigtig noget valg, for jeg vil gerne have, at mine børn kender de bedste danske juletraditioner, og det er også hyggeligt at dele med de andre dansk-franske familier i området.

Selvfølgelig også med vores franske venner, men de har ikke de samme næsten følelsesmæssige forventninger. Det, man har haft i sin barndom, sætter et vandmærke for resten af livet. Det oplever jeg meget klart her.

Hvilke danske traditioner markedsfører du så i Holland?

Annette said...

Jeg tænkte nok, at årsagen til klejne kogningen var, at du ville videregive nogle af de gode danske traditioner til dine børn, hvilket jeg forstår så godt.

Jeg ville gerne holde dansk jul her i Holland og de første år forsøgte jeg det, i det omfang jeg kunne få råvarerne. Men det endte med, at Frank og jeg sad med oceaner af dansk julemad, idet mine hollandske bonusbørn ikke synes så godt om dansk julemad.

Men julepyntning, det gør jeg, ikke helt så meget som Gertrud Sand fra The julekalender, men der er en hel del mere julet end i de fleste hollandske hjem. Bl.a. juletræet, det skal være her. Hollænderne pynter lidt op til Sinterklaas og efter mandag pynter de lidt op til jul. Men da mange stadig fejrer Sinterklaas fremfor juleaften, er der ikke så meget juleri.

Småkagebagning har heller ikke været den helt store succes, de år jeg har gjort det, har vi stadig haft småkager i foråret.

Vi er 3 par, der plejer at skiftes til at holde nytårsaften sammen og for 2 år siden lavede jeg dansk julefrokost til Nytårsaften, det vakte vældig lykke.

Men jeg glæder mig utrolig meget til de år, hvor vi skal til Danmark og holde "rigtig" jul.

Sol said...

Jeg kender godt det der med, at man ikke rigtig gider lave det, der ikke bliver spist.

Her i Champagne er jeg ret forsigtig med de mange krydrede kager, vi spiser i julen i Danmark. Dem er der meget spredt afsætning på.

Dansk julefrokost har vi ikke prøvet, men jeg har serveret sild, rugbrød og øl og snaps til et vennepar, der satte stor pris på det. Men det skal være nogen, der godt kan finde ud af at skylle en snaps ned. Ellers er det ikke helt det samme. Og de hænger ikke på træerne her. Især kniber det på damesiden.

Ha' det godt med julerierne deroppe i Holland, mange hilsener Solveig