13 November, 2011

Vildgæs over Verzy

Jeg begyndte at overveje dagens rute allerede på vej ned ad bjerget, da jeg så de lokale skydebrødres biler parkeret i en lang række. Fik mig selv bildt ind, at deres spredte skud faldt på min side af bakkerne og derfor ikke lige ved vejen tilbage.

Det var muligvis rigtigt.

Da jeg en halv time senere begyndte opstigningen, havde 10-15 stykker af dem imidlertid dannet kæde på bakken fem-ti meter fra den vej, jeg cyklede på, og i virkeligheden havde jeg lyst til at komme tæt nok på til at se, hvorfra skuddene kom.

Jægerne har ikke dårlig presse her. Alligevel foretrak jeg at svinge til højre ad et ukendt hjulspor, der gradvis førte over i andre og noget mere ubarmhjertige stigninger. Til gengæld med retning væk fra de spredte hagl og nu en vis hjertebanken ved tanken om eventuelle vrede vildsvin snarere end diverse hagl.



Da jeg havde kørt lidt rundt i labyrinten af spor og nåede et bredere spor med god udsigt, overtog en anden lyd.

Mine øjne søgte og fandt det kileformede træk af vildgæs. Jeg fotograferede så meget, jeg kunne nå, uden at se noget særligt på grund af skarp sol. Sekunder efter en plaffen fulgt af forvirrede fugle, der derefter dannede ny formation og fløj væk.

Vidste jægerne mon, at vildgæssene var på vej? Står der mon et nyt selskab i næste landsby og venter?

 
Posted by Picasa
Vildgæs over Verzy den 12. november 2011.

Flere fugle: Stære og den ukendte arkitekt (foreløbigt flertal for drossel-fugl) (Solsort, lærke, pipfugl og vindue er med i opløbet).

No comments: