En britisk supermarkeds-champagne har netop tæsket en stribe topmærker ud af banen.
Det skete forleden for Louis Roederer, Charles Heidsieck og Vilmart i en blindsmagning, der omfattede 146 champagner uden årgang, og som optræder i den seneste udgave af det britiske vinblad Decanter.
Waitrose-kædens Blanc de Blancs slog således Piper-Heidseicks Cuvee Rare, der koster mere end det dobbelte i England. Uhada. Nu er det ikke fordi Piper Heidseick klarede sig dårligt. Den landede bare ikke lige så komfortabelt til fem stjerner som Waitrose-champagnen, men måtte nøjes med fire ligesom Louis Roederer, Vilmart og Charles Heidsieck.
Til tre stjerner i smagningen slog kæden Booths i øvrigt en Bollinger special cuvée, der koster mere end det dobbelte, men jo til gengæld nydes af James Bond i de sidste mange film.
Decanters redaktør, Guy Woodward, mener, at de store huse måske slapper lovlig meget af, putter de bedste druer i årgangschampagner og bruger færre kræfter på ikke-årgangschampagner, hvilket selvfølgelig holder døren åben for britiske supermarkeder, der bruger både tid, kræfter og penge på dygtige indkøbere.
At lande på et supermarkeds jævne hylder er sjældent et champagnehus' allerstørste lyst. Dårligt for imaget. Man kan mene, at det heller ikke er heldigt, når dyrere produkter klarer sig dårligere end billigere.
Præcist hvor går mon grænsen for, hvor mange ekstra procent en kunde vil betale ekstra for, at varen er kendt men ikke nødvendigvis bedre? Min egen grænse går ved den ene gang, jeg godt vil smage mærket uanset hvad andre siger. Derefter skal den være god. Helt enkelt.
No comments:
Post a Comment