United Breweries, der er verdens tredjestørste bryggerigruppe, deltog for nogen tid siden i udbudsrunden om huset Taittinger. Sælgeren - den amerikanske fond Starwood Capital - foretrak imidlertid at sælge lokalt til Crédit Agricole. Måske, måske ikke, fordi Taittingers ansatte begyndte at rasle med deres strejkesabler - at strejke er noget nær folkeforlystelse i visse dele af det franske samfund. Måske er der bare for langt mellem Taittingers verden og Kingfisher's.
Økonomisk patriotisme
Altså ikke noget champagnehus til inderne i dén omgang, hvilket de ikke tog helt nådigt op. Men franskmænd kan ikke ret godt lide at se deres virksomheder opkøbt af udlændinge, og da slet ikke af repræsentanter fra den angel-saksiske del af verdensbilledet, hvortil Indien formentlig hører set fra hexagonen. Pidgin er muligvis ikke helt Oxbridge, men for en franskmand er det engelsk nok til at være engelsk.
Men man bliver selvfølgelig ikke en af de helt store drenge i klassen, hvis man bare uden videre giver op... og inderne har da heller ikke opgivet håbet om at købe deres eget champagnehus.
"Vi ved, at den økonomiske patriotisme har spillet ind, men en dag vil vi købe et champagnehus," afslørede Abhay Kewadkar, som er chef de cave i United Breweries, til vores lokale avis, l'Union, forleden.
Mens United Breweries venter på bobler fra Chamapgne, blev det til et lille trofæ i forbindelse med Taittinger-salget, da man kunne vende hjem med en af Loire-dalens bedste mousserende vine i porteføljen: Bouvet-Ladubay.
Subkontinent i vækst
Imens inderne altså har alle sanser åbne for muligheder for at rykke ind i Champagne, rykker champagnehusene den modsatte vej. Den økonomiske vækst spurter afsted på subkontinentet. En middelklasse med midler at bruge vokser i takt, og noget af den nye købekraft ser man gerne omsat i champagne.
Potentialet ser stort ud. 10 millioner indere drikker alkohol, heraf drikker blot 150.000 vin, fortæller generalsekretær fra det franske handelskammer i Indie, Jean-Pierre Bonnat, til l'Union.
Dertil kommer en ny klasse af selverhvervende kvinder i store byer som Mumbai, New Delhi og Bangalore, der ikke må drikke på natklubber og lignende. Demå til gengæld gerne demonstrere deres nyerhvervede, sociale status ved at drikke champagne og cocktails på eksklusive barer og store hoteller.
I første halvdel af 2006 købte inderne godt 90.939 flasker chamapgne svarende til en fremgang på 127 procent. I hele 2005 var det tilsvarende tal 115.983 flasker svarende til en fremgang på 150 procent sammenlignet med 2004.
In English
Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.
No comments:
Post a Comment