22 May, 2013

Marts med minus, hjælp maj på vej

 
Posted by Picasa
I mine første blogår skrev jeg flere gange om champagnesalget. Altså det store generelle, globale ét, der år for år fjernede sig mere og mere fra de 300 millioner. Altid i den gode retning. (2007 og 2008 eller 2005).

Det gik dengang så forrygende med succes og salg og stadigt tommere kældre, at det begyndte at ligne et problem. Suset er slut.

Selvfundet velfundet
Vi begyndte at sælge champagne det år de glade tider virkeligt var forbi. Der stod krise overalt, og derfor blev der i 2009 faktisk fyldt en tredjedel færre druer på flaske end året før. Kunderne stod heller ikke på hinandens tæer for at købe ind i et år, hvor flere kendte champagnemærker blev solgt til to for ens pris i svært gennemskuelige supermarkedsaftaler.

Så vi fandt selv de fleste af vores kunder, og vi har såmænd stadig de fleste. Det er vi glade for, tak til de af jer, der læser med. Det har desuden også givet os en fælles historie med udgangspunkt i vores flasker og deres årgange, og jeg oplever, at vi sammen bygger videre på fællesskabet hver gang, vi ses.

Fremad siden 2009
Sådan var det i 2009. 2010 blev lidt bedre og siden så fremdeles. Sidste år var den samlede omsætning faktisk ikke ret langt fra det oprindelige rekordtal i 2007. Der blev godt nok solgt færre flasker, men de havde til gengæld en større værdi.

Alligevel er det som krisedynen stadig ligger tungt over manges mindset.

Nu har vi netop fået de generelle tal fra marts måned, og de er ligeså grå og triste som vejret.

Minus på det franske hjemmemarked, der stadig er det største marked for champagne. Minus på det europæiske nærmarked. Det er også de to markeder, der er lettest at håndtere eksportmæssigt for helt små virksomheder. Det er nemlig ikke helt enkelt at håndtere de fjerne markeder, der i øjeblikket er de bedste bud på fremgang. Tredjelandene går frem med 1,5 procent, mens Frankrig går 17 procent og EU-landene 11 procent tilbage sammenlignet med marts måned i 2012.

Smil til april, hjælp maj på vej
Men der er langt fra en lille landsby i Champagne til Singapore og Hong Kong, Brasilien og Australien, Kina og selv Japan, der ellers er blevet et ret etableret eksportmarked for champagnen. Syndikatet, vores forening for vinbønder, arrangerer hvert år fælles fremstød for at hjælpe os og vores kolleger derud, hvor vi selv kan skabe den nødvendige, personlige kontakt.

Sidst i maj står Sverige og Danmark for tur, blandt andet med et arrangement på den franske ambassade, men vi mener jo nok, at vi kan klare den slags ærter billigere selv eller sammen med Champagneselskabet.

Desuden sælger vi normalt fortsat, hvad vi har, og ellers finder vi nogen, der har lyst til at prøve. Og det gør Frankrigs mest solgte mærke åbenbart også. Det store kooperativ Nicolas Feuillatte havde i 2012 sit bedste år nogensinde. Så minusserne må sidde nogle andre steder, og gid vi så alle lidt mere fortrøstningsfuldt kunne gå april-tallene i møde og måske ligefrem hjælpe maj på vej.

Bryllup, studentergilde, reception eller at forskere har bevist, at rotter husker lidt bedre, hvis de bare får lidt champagne blandet i deres foder. Faktisk kan man også bare drikke champagne, fordi det smager godt, og jeg ved, at jeg ikke er alene om den idé, for af og til er der nogen, der fortæller mig den slags herlige historier. Når jeg selv gør det, sender det ganske vist vores salg i den forkerte retning. Til gengæld er humøret højt.

No comments: