Champagneflaskerne klirrer atter lystigt ud af regionen. De seneste 12 måneder er fremgangen på 8,1 procent, og den tegner champagnehuse og kooperativer sig for.
For os andre er det en god nyhed, fordi vi så da forhåbentlig snart kan få bedre druekvoter og dermed mulighed for at producere flere flasker. Det har været svært i 2009 og 2010 for os, der ikke har opbygget de fede års fede lagre. Kriseår.
Men når champagnehuse sælger bedre, tømmes deres kældre hurtigere, og så skal der noget ind igen, og det giver begrundet håb om en bedre kvote.
Vors kældre har aldrig været mere end halvfyldte, fordi vi gik i gang, da krisen var på sit højeste og kvoterne derfor lave.
Vi har til gengæld ikke de store problemer med at sælge det, vi trods alt har. Andre små vinbønder kæmper stadig på kanten af krisen med et tab på 5,5 procent i de første otte måneder af 2010 sammenlignet med samme periode året før, hvor de godt nok klarede sig bedre end husene.
Det er et ret traditionnelt, økonomisk mønster: I krisetider bliver champagnehusene ramt først, hvorpå de små vinbønder følger med en vis forsinkelse. Genopretningen følger samme mønster: Først huse, dernæst vinbønder.
Det hænger blandt andet sammen med, at champagnehuse normalt eksporterer en meget stor del af deres flasker. Når eksporten går dårligt, kaster de deres interesse på det hjemlige marked, og mange af de små mærker, der normalt får mere fred på hjemmemarkedet, kan kun vanskeligt klare kampen.
Vi skal selv klare os igennem et 2011, der ikke ser lettere ud end 2010, fordi vi nu når ind i de magre krisekvoter uden at have noget lager. Derefter bør kursen gå fremad.
315,3 millioner flasker champagne er solgt mellem den 1. september 2009 og den 31. august 2010.
No comments:
Post a Comment