16 May, 2015

Verdens FINEste bobler

"Ruinart Dom Ruinart Rosé 2002, Laurent-Perrier Alexandra Rosé 2004, Louis Roederer Cristal Rosé 2004."

De er nummer et, nummer to og nummer tre på listen over verdens bedste champagner. Jeg citerer the Tastingbook, der citerer FINE Champagne magazine, og der kan du se resten af rækken.

Glimrende, fantastiske og næsten altid ens
Alle disse champagner er sikkert glimrende. Eller fantastiske. Måske ligefrem deres pris værd.

Men jeg forstår ikke, at det altid er stort set samme cuvée'er fra stort set samme store huse, der optræder på den slags lister.

Taget i betragtning hvor varieret menneskers smag er. Som du måske tidligere har læst her, tror jeg mere på, hvad I derude køber, end hvad I siger.


Nu deltager vi ikke selv i den slags med vores champagne, og her bilder jeg mig ikke ind, at det skulle flytte noget i toppen, om vi gjorde.

Men mon ikke der er mange andre mærker af vores kaliber eller lidt større for hvem, det ikke giver mening at deltage. Eller som slet ikke kan være med, for den nævnte smagning er kun åben for champagner, der er tilgængelige overalt. Altså typisk store huse.

Når de samme navner altid - eller næsten - optræder i toppen af den slags lister, bliver det nemt en sandhed, at netop de er bedst eller bedre. Hvor mange er mon med på, at en stor del af alle de andre slet ikke har mulighed for at komme i betragtning.

Men herregud, skål da i himlens navn og under alle omstændigheder.

Ruinart er herlig champagne. Selvom jeg ikke er sikker på at have smagt Dom, og bedre kan lide husets Blanc de Blancs end deres Rosé :-)

Billedet er fra en rundvisning i Ruinarts hus for en del år siden. Flaskerne er ikke Dom men almindelig brut sans année

No comments: