03 February, 2014

Rejer med virkelig det hele

For et stykke tid siden havde nogle venner tager de fineste små, grå med til apero'en.

Rejer altså, og nu var vi 12 voksne, så det forekom umiddelbart som noget af et pillearbejde på et tidspunkt, hvor man i virkeligheden meget hellere vil sætte sig med sit glas og snakke med gode venner.

- Sæt dem bare ind, som de er, foreslog bringeren.

Champagne blev fragtet rundt, og rejerne fulgte umiddelbart efter.

Jeg så mig om efter et sted at stille glasset for at pille.

- Hos mig spiser vi dem hele, sagde min ene sidemand.

- Det gør vi også hos mig, nogle fjerner dog hovedet, sagde den anden.

Det var endnu aldrig faldet mig ind at spise de små rejer så hele. Faldet mig ind, at det overhovedet lader sig gøre.

På den anden side er jeg da nået til, at bisque'en får en anden smag, når jeg blender hele molevitten. Selvom jeg stadig husker den lejlighed, da en anden gæst kunne smage, at øjnene var blendet med.

Jeg har pænt stor tillid til og respekt for alle tre, så jeg besluttede, at jeg ligeså godt kunne lade bisque og fjordrejer komme ud på ét, det smager ret ens, viste det sig, og det lettede unægteligt arbejdet med fjordrejer til 12 en hel del.

Men den, der ikke er til de små monstre i fuld figur, kan jo stadig bare pille derudaf. Det smager også godt.

 
Posted by Picasa
Og lidt hjemmerørt mayo skader heller ikke.

Denne servering fik vi - og en salfuld smagsgæster - hos Danish Deli i Luxembourg By for nogle måneder siden.

I kombination med muslinger og Blanc de Blancs champagne var der ikke et øje tørt. I hvert fald ikke i mit ansigt.

Vennerne kommer fra Senegal, Cameroun og Madagascar.

No comments: