09 October, 2011

En landsby i Champagne: Avize

 
Posted by Picasa
Efterårsferien nærmer sig. Hvad skal man så? Champagne ligger en dagsrejse syd for Danmark. Bil er under alle omstændigheder nødvendig for at besøge områdets små glimtende juveler, landsbyerne, og så kan du samtidig fylde bagagerummet op.

Tag nu Avize. Det er en af de mere kendte landsbyer i Côte des Blancs, syd for Épernay. Den huser en række små récoltants-manipulants og også lidt større champagnemærker, herunder også økologiske og/eller biodynamiske producenter.

 
Posted by Picasa
Bykort. Avize, den 20. september 2011.

Avize er en fin by at snuppe en gåtur i. På en time kommer du godt rundt i lidt af hvert.

Se bare her:

 
Posted by Picasa
Denne villa er ikke særlig typisk for hverken Avize eller Champagne. Den minder mig mere om en Palladios villaer fra den italienske renæssance. Eller måske de Chiricos sært stramme kolonnader.

Og hvad har det så med champagne at gøre?

Ikke så meget.

Udover at vise, hvordan indtryk fra selv en landsby i Champagne kan føre til de særeste steder med rette referencer. Jeg fandt denne villa forfriskende anderledes. Parkerede lige overfor, det var nok derfor jeg lagde mærke til den. Champagnen når du nok. Den er over det hele.

Forretningsgaden i Avize. Butikkerne er små og adskillige af dem ser ud til at have overlevet temmelig mange tiår.

 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
Det er her, du køber baguette, paté og jambon, eventuelt lidt frugt, grønt og fromage til en frokost i det fri. Oktober i Champagne er vejret ofte stadig glimrende midt på dagen. Jeg fortsætter med at slå mine slag for de kommunale bænke.

Husene i denne del af byen er ret små, ret gamle, ret skævbidte af tidens kværnende tandsæt. Hist og her med fine detaljer som de indmurede klinker, der er typiske og nok mindre truede end de indendørs matchende gulve. I dag vil folk have hvide klinker og gulve i water.

Jeg er de gamle klinkers vogter, jeg samler stumperne, og gemmer dem i min garage. Min plan er engang at støbe dem i en kalejdoskopisk mosaik.

Der er pænt stor forskel på toppen og bunden i Avize. Boligernes størrelse varierer fra noget, der ligner anden baggård til små slotte.

En lagdeling i livet såvel som i døden.

 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
Kirkegården spreder sig over nogle hektar af landsbyens Grand Cru-jord.

Smukt omgivet af vinmarker, der begynder på den anden side af muren.

I modsat retning spreder landsbyen sig. Lidt henad men mere nedad.

 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
Huse til at bo i. Til at arbejde i. Til blot at overleve i. Eller til et liv af den anden verden.

 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
Når sulten melder sig igen, kan du forsøge dig her. Det er ikke billigt for en fransk portemonnaie, men den, der er vant til københavnske eller århusianske cafépriser bliver næppe chokeret.

Avize ligger en halv times kørsel fra Reims. Det er også muligt at finde både Gîtes og Chambre d'Hôtes. Den franske version af B&B og bare 12 timer syd for Danmark.


View Larger Map

Billederne er et par uger gamle, det gør kun farverne mere brændte, og flere af bladene flyvende.

Velkommen til Avize. Selv tandlægen holder, kan jeg afsløre.

Se flere landbyer her

No comments: