26 December, 2010

På menuen: Blanc de Blancs 2004 (brut)

 
Posted by Picasa
Et godt glas af den gule helt naturel, man kan også invitere den med til bordet, og endda med ned i gryden, hvis man kan nænne det.

Blanc de Blancs 2004 er efter vores mening ingen begynder-champagne. 100 procent Chardonnay af den endnu stramme og friske slags kræver ofte en gane, der er vant til at drikke vin.

Vi har flere kunder, der begejstret har brugt netop denne champagne til en stor, fransk klassiker: Soupe Ninon eller Creme Ninon. Det lyder noget mere af Belle Epoque end Ærtesuppe, ikk' sandt?

Jeg har endnu ikke prøvet. Det hænger sammen med hønsebouillonen. Tanken om at indkøbe to suppehøner og dernæst lade bouillon være den hovedingrediens, jeg har mest brug for, har fået mig til at vige tilbage.

Piskerisets Creme Ninon eller prøv med Prices

Har man tænkt sig at skvætte champagne til adskillige 100 kroner flasken i sin Ninon, så forestiller man sig næppe at kombinere med Maggi eller en kollega.

Dette efterår er jeg begyndt at kokkere med større bevidsthed omkring, hvad jeg smider ud, herunder skroget af kyllinger. Jeg er med andre ord begyndt at koge suppe på benene, og det er jo en fin begyndelse. Vi spiser den normalt dagen efter, og dermed har den altså ikke fået debut i selskab med ærter.

Lige så snart jeg har den gode hjemmelavede - ikke nødvendigvis fra mit køkken - boullion samt en god festlig lejlighed, skal vi prøve denne grønne sag til forret, og det bliver med Blanc de Blancs 2004 til ikke et øje er tørt.

Måske man så kan overveje at spise suppehønerne til hovedret?

Læs også her (min version) eller her (restaurant Godts version årgang 2002).

Læs også:

Læs også om Tradition, Rosé d'Assemblage, Selection eller Rosé de Saignée.

No comments: