27 December, 2010

En landsby i Champagne: Soulières


Vis stort kort

Soulières er dér, hvor vores sted er. En lillebitte landsby med bare 130 indbyggere og på mange måder mere en tilstand end egentlig et sted for mig.

Men absolut geografisk placérbar. Sådan ligger den i forhold til Paris og Reims, der er nærmeste større by og i hvert fald den største af slagsen i Champagne.

 
Posted by Picasa
Kirken er fin i vinterfarver, det er fra dens vejrhane, vi har vores stjerne.

Men Soulieres er fin året rundt, især hvis man har blik for den afgørende detalje i en grå marts. Om sommeren sælger det meste jo sig selv. En fransk landsby ikke mindst.

 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa

Her er stadig dyr, men det bliver færre og færre. Vores fætter og onkel - egentlig er det jo Alains, men jeg har åbenbart også ejerfornemmelser - har forladt mælkebranchen i 2010.

 
Posted by Picasa
Det vil være et klart tab, når der ikke længere går ungkøer eller kvæg på græs mellem gårdene. Udviklingen, I ved.

Her er en serie billeder, jeg tog i marts 2003 på min allerførste tur rundt i landsbyen.

 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
Da jeg hjemme kiggede disse billeder igennem, kunne jeg se, hvor stor skønhed dette uanseelige sted besidder. Og ro. Disse to faktorer lagt sammen er vel det, der gør dette sted til langt mere:

Det er i virkeligheden en tilstand.

En tilstand med mange, skønne træer, men dette er dog det skønneste.

 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa

No comments: