13 January, 2009

Beskæring i "Belles Feuilles"

 
Posted by Picasa

 
Posted by Picasa
Alain beskærer i parcellen "Belles Feuilles" i Soulières, den 13. januar.

Omsider er vi kommet i gang med at beskære. Mandag middag slog vejret om fra de seneste ugers bidende kulde til næsten milde fem plusgrader.

Vi har derfor benyttet lejligheden til at få beskåret nogle Pinot'er. I anledning af, at Alain er blevet aktiv i gårdfirmaet - udover ham selv er hans mor og fætter aktionærer - har vi fået 33 ares mere at beskære. 3300 kvadratmeter vinstokke på den parcel, der bærer navnet "Belles Feuilles".

Det er utroligt, hvad et navn kan betyde. Der er altid en positiv stemning, når vi går til arbejde på dette stykke jord. Også under vinhøsten, hvor vi på forhånd ved, at det er her, vi vil finde de største, smukkeste og mest modne Pinot Noir. Dem, der egner sig bedst til rødvin.

 
Posted by Picasa
Pinot'erne i Belles Feuilles er beskåret efter Vallée de la Marne-systemet, der går tjept.

Denne tirsdag eftermiddag er ingen undtagelse. Vejret er faktisk ganske vidunderligt. Ikke en vind, en behagelig kølighed mod kinderne og duften af frisk træflis, der lige er spredt i rækkerne. Jeg er naturligvis udstyret, så jeg vil kunne overlave natten i bivuak, hvis det skulle være. I virkeligheden får jeg det hurtigt en smule varmt under al ulden. Men hellere det end betændelse og små ubehagelige mikrober.

Jeg noterer mig til min meget store tilfredshed, at mit tempo er stort set lige så godt som Alains, og da vi regner vores gennemsnitshastighed ud, kan vi konstatere, at vi ligefrem holder akkorden. Vel at mærke UDEN at snyde og beskære på den lette, forbudte måde. Lyder næsten for utroligt, at to halvgamle væsener som os skulle klare det på andendagen. Har Alain mon kigget i den rigtige tabel?

Han vurderer arbejdet her til at vare to uger. Om vejret vil.

No comments: