19 January, 2009

Gylden idé

I dag har vi bladret i toldvæsenets guldmappe. Godt nok beskærer vi hele tiden, men i morges regnede det så meget, at vi i stedet tog til Épernay for at kigge på toppe.

Champagneflaskers hals er normalt pakket ind i folie. Ofte i en metalfarve, men det kan også være hvidt, sort eller en farve. Vi går efter helt almindeligt guld i en nuance, der vil matche vores guldstjerne. Når vi køber disse folietoppe, betaler vi samtidig de afgifter, den franske stat skal have per flaske, og vi kan derefter sælge flasker på almindelig vis.

Da dette jo er Frankrig, manglede vi naturligvis et stykke papir, og måtte køre hen til hovedtoldkontoret og tale med en sagsbehandler. Denne ikke særligt charmerende myndighedsbygning - alt var grimt - livede gevaldigt op qua stribevis af reklameplakater for champagne, der var sat op mange forskellige steder i bygningen.
Det er samtidig disse myndigheder, der benhårdt kontrollerer bl.a. vinbønder, og det var derfor helt pudsigt at se reklamefremstødet på samme myndigheders vægge.

Jeg fandt det faktisk ligefrem så forrygende, at jeg fik en - synes jeg selv - temmelig god idé til en plakat, jeg gerne vil have lavet for Champagne Tange-Gérard. Jeg kan næsten ikke vente med at få entreret med de rette personer. Kan næsten ikke tænke andet end hurra, og så har vi endda ikke engang hentet guldet endnu.

No comments: