08 January, 2012

Bobler med posten

 
Posted by Picasa
Posten er presset. Det er jo til at forstå, når man skal den halve by rundt for at opdrive et frimærke. I Champagne har postkontorerne en rigtig god service, og den er med til at holde dem i gang.

Hvor går jeg nemlig hen, når jeg har solgt to flasker champagne til en dame i Paris? Eller for den sags skyld to kasser til en anden kunde i Savoyen? Når jeg har pakket mine ordrer i særlige kasser til formålet, udfyldt de nødvendige følgepapirer, går jeg på posthuset og afleverer min kasse. Postvæsenet tager sig af resten.

Muligvis er modtageren ikke hjemme, når pakkeposten ringer på, og så må vedkommende selvfølgelig selv en tur på posthuset efter champagne. Ellers kommer vinen til døren for ganske få penge for kunden, og jeg kan levere små kvantum til gode fragtpriser.

Post klarer små ordrer
Det sikrer La Poste et lille kontor i mange småbyer i hvert fald her på egnen. Mange lokale vinfolk bruger ligesom os kun fragtmand eller kører selv større ordrer. Resten ordner posten, der til gengæld sikrer sig omsætning i butikken.

Den, der bestiller sin champagne på denne måde, bør til gengæld gøre det i hvert fald nogle uger - gerne mere - før den skal drikkes. Champagne bryder sig ikke om at rejse, og den kan have behov for at genfinde takten først, før den yder sit optimale i glassene.

Posthusene tager sig også af så gammeldags forretninger som at sende breve. Man kan både købe sine frimærker og få sin ladning af julebreve vejet. Hente pakker, bruge postens bank og meget mere. Hvis man da har den nødvendige tid. Posthuset fungerer også som omegnens største nyhedsbureau, og tidsrummet for den slags overleveringer forekommer mig ligefrem proportionalt med køens længde.

 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
Det stoute posthus fra en tid, hvor bygninger matchede deres etat. Nutidens gule boks er da ikke meget ved, men den må kunne ses selv med bind for øjnene. Eksemplet befinder sig i Avize, lige syd for Épernay.

No comments: