02 December, 2011

Demisec på køl og hvad så?

 
Posted by Picasa
Vores champagner på øverste række hos Smalle Vine på Frederiksberg.

Vi har solgt en hel del demi-sec champagne de seneste uger.

Det er en halvsød champagne, som er dejlig til forskellige desserter.

Der er forholdsvis mange danskere iblandt demi-sec kunderne, og jeg tror bestemt, at det hænger sammen med den danske smag, der generelt er mere sukkervenlig end den franske. Når jeg går om bord i det søde danske køkken hernede, kan jeg som regel spare mindst 25% af sukkeret væk, uden at resultatet lider skade. Min gane har vænnet sig til tidens regionale sukkerforhold.

Champagnens søde fortid
Champagne har jo nemlig en sød fortid som sød. I 1800-tallet kunne en flaske indeholde flere hundrede gram sukker per liter. I dag begynder den sødeste flaske - den såkaldte doux - fra 50 gram sukker per liter.

Vores dages suveræne brut blev præsenteret på det engelske marked sidst i 1800-tallet, og der gik i hvert fald et halvt århundrede, før den også dominerede det franske hjemmemarked som i dag.

Den halvsøde champagne dukker af og til stadig op til visse forretter. For eksempel de mange variationer over foie gras, ristet brød og en eller anden form for confiteret frugt eller grønt som for eksempel figen - eller løgmarmelade.

Send mig gerne den gode idé fra dit eget køkken.

No comments: