09 December, 2011

Lysets fest i Épernay

I aften tager champagnens hovedstad Épernay fat på den årlige afvikling af Habits de lumière-weekenden. I Soulières har vi fået noget yderst gammelt og hengemt en anelse ud i lyset.

Lysfesten i Épernay er en af årets muligheder for at besøge en stribe kendte champagnehuses indre gårde og nyde et glas. De har næsten alle sat champagnebar - man betaler selv - op i weekendens anledning.

Overalt er der diverse optog, koncerter, udstillinger, installationer, der ikke nødvendigvis har så meget med champagne at gøre. Til gengæld er uden tvivl fransk design-smæk for alle image-skillingerne. Og mon så ikke den store, kosmiske sammenhæng vil åbenbare sig på bunden af et af glassene? Jeg ved blot ikke hvilket nummer. Den, der er i Épernay, må selv prøve sig frem.

For vi får nok ikke tid til Épernay. Årets afsløring - formentlig endda mange århundreders - dukkede meget overraskende op forleden under en af laderne på gården, og den skal vi prøve at kigge lidt på. Forhåbentlig ordentligt belyst, deraf afhænger en del af spændingen, og jeg glæder mig helt vildt til omsider at se sådan noget.

Det er ikke en gammel flaske champagne. Det er formentlig meget ældre.

3 comments:

Lasse said...

Hvad er fundet???

Sol said...

Et hul i jorden, som jeg forhåbentlig kan få lidt billeder af senere denne weekend.

Flemming said...

Lyder ganske spænende, syntes jeg. Og kan næsten ikke vente på afsløringen