Muligvis sommerhuskitch... men sådan set første gang, undertegnede smagte lyserød champagne, og jubelen ville næsten ingen ende tage.
Den lyserøde champagne er så populær at selv ikke konservative vinbønder kan ignorere dens succes. I snit har den populære drik haft en fremgang på 12 procent af det totale salg, hvilket gør rosa til den næstmest solgte champagne.
Hos en bekendt i Bergères-les-Vertus bærer hver fjerde solgte flaske i dag enten den diskret laksefarvede eller en mere dybrosa robe.
Men traditionnelt har den lyserøde ikke været alt for god tone, og jeg husker stadig den første kasse lyserød, Alain medbragte på sommerferie i Danmark. Lad mig sige det sådan: Det var ikke lige hans stil. Men jeg havde insisteret på at få den, og pigerne syntes virkelig godt om sagerne. Siden har han - og mange andre - måttet overgive sig. Salgstallene taler for sig selv med 23 millioner flasker pink sidste år mod 14,6 millioner flasker i 2004. Ikke en fordobling, men det nærmer sig. På bare tre år.
Farven kan forlede. Lad mig derfor lige slå fast, at lyserød brut er nøjagtig lige så knastør som alle andre brut'er. Dette er alt andet end en sød bolschevin. Tværtimod har lyserød champagne ofte noget mere krop og kraft end den klare kollega. Hvorfor ikke prøve selv? For eksempel til sushi eller med ske?
Den klassiske er Billecart-Salmons, der stammer tilbage fra det 19. århundrede. Laurent Perrier genintroducerede pink sidst i 1960'erne, og i dag har alle med den mindste mulighed et bud på de kinky bobler i sortimentet.
2 comments:
"Muligvis sommerhuskitch... "
Altså jeres farvevalg - også indenfor bluser - finder jeg bare dødzzmart. Om to til tre år er 70erne sikkert på mode igen :-) Så er pigerne igen helt med fremme!
Hilsen
Den Mystiske Mister Mox
Hej Mr Mox
Den væsentligste farve i historien er nu ikke den på bluserne. Vi gik mere op i, hvad der var i glassene.
Mange hilsner
Solveig
Post a Comment