De fleste franskmænd vil normalt vælge de mørke briller fremfor de lyse, når de anskuer verden. Herunder det årlige salg af champagne, som er en meget vigtig del af regionens økonomi.
Champagne var i en årrække vant til at være sin egen lille ø i det store franske vinhav. Ingen krise, da store dele af resten af Frankrigs vinindustri var i knæ op gennem nullerne. Nu er som bekendt no man an island, og vores nordlige region er for længst indhentet af alverdens realiteter.
Den sorte kost
Vi begyndte at sælge champagne samtidig med krisen, og har stort set ikke prøvet andet end at finde kunder selv. Det har mange af vores kolleger ikke været vant til, og de har med andre ord grund til at anskue verden gennem mørkesorte ruder, hvis de vil.
Det første estimat over salget af champagne i 2013 får også en tur med den sorte kost.
CIVC, champagne-industriens brancheorganisation, udnævner det som satisfaisant skarpt forfulgt af en "økonomisk, vanskelig kontekst" på det europæiske marked.
I pressemeddelelsen skal blikket faktisk sænkes helt ned til fjerde afsnit for at få øje på, at 2013 ser ud til at hive det femtebedste resultatet nogensinde hjem til Champagne. Det er da egentlig ret ok i denne så strenge tid.
Et eksempel på den massive uvane med at tale ting ned i stedet for op. Men CIVC er naturligvis nødt til at tale samme sprog som den del af baglandet, der sidder med de mørke briller trykket godt fast.
Tal krisen op eller ned
Krisetiderne går ikke væk af at fokusere på positive udviklinger i stedet for negative, men i det mindste letter lidt af det massivt depressive tryk af alt det, der ikke fungerer. I virkeligheden tror jeg, at udviklinger kan tales i gang, og at det derfor er værd at prøve.
Her i firmaet taler vi ikke så meget om den slags, og slet ikke med vores nærmeste kolleger, der som oftest gentager den almindelige forståelse. For tiden møder vi dem flere gange om ugen, så det er bare med at lukke ørerne i, hvis man ikke vil gå bort i nedtrykt tilstand.
Det har i øvrigt ikke været anderledes i al den tid, jeg kan huske. Heller ikke selvom forholdene har foretaget flere u-vendinger i den periode. Folk finder altid noget, der ikke går, som det bør, og det er præcis pointen.
304 millioner flasker
Nå... 304 millioner flasker i 2013. Det er lidt mindre end i 2012. Et fald i Frankrig og i resten af Europa og fremgang i resten af verden, der godt nok stadig kun tegner sig for en mindre del af salget på 63 millioner flasker.
Alt i alt giver dette en foreløbig bundlinje på omkring 4,3 milliarder euro. Nogenlunde det samme som i 2012 på trods af færre solgte flasker.
Så... hvad med at kommme ind i kampen? Vælg den (h)vide verden til i stedet for at slå den fra. Alt mens vi venter på det endelige resultat.
God weekend. Husk at hver eneste glas champagne er med til at løfte blikket en lillebitte smule i dette trængte land. Du kan naturligvis også vælge at være ligeglad med pessimisterne og blot drikke det, fordi champagne helt enkelt smager godt.
Læs også det britiske vinmedie Decanter om 2013-tallene.
No comments:
Post a Comment