01 October, 2009

Discountpriser

Hvert efterår indretter franske supermarkeder et foire aux vins, hvor forbrugerne kan købe vin til gode priser.

Diverse champagner deltager også altid, og de tegner sig for op til en femtedel af salget. Det er altid spændende at se de optrædende navne. Især i år, hvor eksport og i mindre grad også det hjemlige salg er nede at bide med flaskepriser fra ni euro og eksportfald på helt op til minus 40 procent i det mest grelle tilfælde. (Lande udenfor EU, især USA og Japan er normalt store aftagere i denne gruppe).

- Hvor velgørende at se, at det kendte mærke, der trækker læsset i det supermarked, vi normalt bruger, var Vranken. Oven i købet til lejligheden iklædt ekstra supermarkedsagtigt udstyr.

- Hvor velgørende, at indholdet af et af de normalt meget anerkendte récoltant-manipulant-mærker fra Côte des Blancs indkøbt på dette tilbudsmarked var besynderligt afbalanceret. Jeg har faktisk aldrig smagt en champagne, der i dén grad ankom i to takter, der var så forskellige, at det ligeså godt kunne have været to champagner. Men det var altså én, og det er yderst nærliggende at antage, at mærkets normale standard ikke er denne. Det var nok bare et fejlbehæftet parti, der på den måde blev ekspederet afsted. Formoder jeg.

Der findes kun få mirakler her i verden. Ingen ved deres fulde fem dumper deres topprodukt. Ikke engang for at skaffe cash med mindre blodet allerede drypper fra kniven mod struben.

Vi sælger overhovedet ikke de samme mærker, fortæller en vinhandler i Sedan da også til regionalavisen l'Union. Ifølge en anden er der virkeligt gode tilbud i supermarkederne, men de bliver kun på hylderne i ganske få timer og med resten skal man være forsigtig, fordi der er mange andenrangsprodukter.

Jeg vil æde min gamle hat på, at det også var tilfældet med den champagne vi drak. Det er ikke nødvendigvis tilfældet med Vranken, hvis indgangs-brut jeg har smagt nogle gange tidligere og ikke bryder mig om. Andre må have en anden mening, for der er ikke mere Vranken tilbage. I stedet kan man købe Montaudon, LVMH's nyindkøbte discountmærke, hvis påklædning i en tåget nattetime godt kan forveksles med Mumms.

Læs om Foire aux Vins, mere om et hypermarkeds vinvalg og om små vinhandlere

NB: Et hypermarked er et supermarked af den størrelse, der er forbudt i Danmark, fordi det ødelægger handlen i byen. Hvilket er korrekt at dømme efter forholdene i Reims, der besidder et hypermarked i hvert verdenshjørne og ikke ret meget andet end skobutikker i bymidten.

No comments: