Få kilometer herfra ligger Mailly-Champagne. En lille by i Montagne de Reims, som er kendt for det lokale kooperativs champagne af samme navn, og for at lægge lokalitet til et årligt vinmarked.
Eller har gjort det hidtil.
Endnu et lovforslag i hvad der næsten kan minde om det officielle Frankrigs planer om at gøre livet endnu mere besværligt for den vinkultur, som ellers holder så vigtig en plads i mange franskmænds hjerte, at præsidenten har luftet tanker om at prøve at få optaget den franske madkultur som en del af verdens kulturarv.
Egentlig skal loven - hvis den vedtages - stoppe teenage-drikkeri. Den har imidlertid andre implikationer, der kan gøre livet temmelig surt for vinindustrien. En ting er yderligere advarsler på etiketterne og mere specifikke regler for, hvordan man må meddele sig om vin på internettet. Noget andet er et forbud mod gratis udskænkning uanset lejlighed og målgruppe.
Det er her Mailly-Champagne kommer ind i billedet.
Hvis lovforslaget (loi Hôpital, Patient, Santé, Territoire) bliver vedtaget, vil det blive ulovligt at smage den lille vinbondes vin i et lokale ved siden af produktionsfaciliteterne. Slut med Saint-Vincents lystige uddeling af prøver på den nye vin, må man formode. Og altså slut med de vinmarkeder, der rundt jævnligt er en glimrende lejlighed til at stifte bekendtskab med vine fra hele Frankrig til gode priser.
Den sidste runde i det, der næsten kunne minde om den franske stats krig mod vinen, blafrer sådan lidt i vinden. Det var den om blandt andet alkoholreklame på nettet. Der er dog ikke mere sus i flaget, end at alle (mig bekendt) champagneproducenter i dag anfører på deres hjemmeside, at alkohol er farligt for folkets sundhed. Jeg gør det endnu ikke selv, fordi vi ikke sælger via denne hjemmeside.
Det skal blive spændende at se, om Mailly-Champagne og Cie finder en kattelem inden den årlige afvikling, normalt i maj måned. Måske skal de overveje at sætte entréen på fem euro op og fordele overskuddet blandt deltagerne, der til gengæld kan sætte priserne på deres vin ned.
No comments:
Post a Comment