15 February, 2009

Bilfolk skal arbejde i vingården

 
Posted by Picasa
I Champagne er der næsten året rundt brug for arbejdskraft i vinen. Vi klarer dog stadig selv vores ene hektar.

I Champagne er arbejdere fra bilindustrien og dens underleverandører under omskoling.

Det fem bogstaver lange k-ord synes at have fået fast plads på alverdens avisforsider, og det får forbrugere til at blive siddende på deres penge. Alverden har dermed brug for langt færre biler, hvilket gør en masse mennesker arbejdsløse.

Også i Champagne. Hvor der til gengæld befinder sig 32.000 hektar vinstokke, der skal beskæres hver vinter, uanset om der er krise eller ej. Bagefter skal grenene bindes op. Så kommer forårets og sommerens overflødige knopper og siden grene, der fjernes manuelt. Palissagen, når de mange og lange grene skal på plads bag spalierernes wirer, og endelig vinhøst.

Der er med andre ord rigtig meget manuelt arbejde i en vingård - det er hårdt arbejde - og derfor er der nærmest konstant mangel på arbejdskraft. Det er den slags arbejde, jeg selv har brugt de sidste tre-fire år på at lære.

"Folk kan godt være værd at tale med, selv om de arbejder i en vingård," er et eksempel på en kommentar, jeg er blevet mødt med.

Det fornemme Frankrig, der gerne drikker vinene fra Champagne, anser det nemlig ikke for attråværdigt at udføre det arbejde, der går forud.

Personligt har jeg for det meste fundet det godt for sjælen at gå under åben himmel. Høre fuglene, mærke solen mod min hud. Det er en af de gratis glæder, der følger med, og dem, jeg møder og udveksler et par sætninger med, inden vi går i gang, har det på samme måde. Det er rart at mærke dagens vejr og følge årets gang. Helt enkelt.

Jeg håber, at bilarbejderne vil få det på samme måde, når de har lært at beskære vinstokke og fået deres diplom.

No comments: