14 June, 2009

Stængler stukket ind

Torsdag blev vi færdige med at stikke de stængler, som har vokset sig lange nok til at nå med ind bag wiren siden det første løft. Den kommende uge regner vi med at løfte til den øverste krog.

Blomstringen er endnu ikke fuld, men der er tændt lys i flere af små kegler af kommende vindruer. Gråvejr, regn og en del rusk synes nærmest at være standardtilstand. Solskin og stilhed har i hvert fald hørt til undtagelserne de år, jeg har løftet. Ønsketilstanden, der sikrer optimal frugtdannelse.

Det har ikke taget meget mere end en dag at spadsere igennem hele parcellen. Jeg følte mig nærmest som badegæst, da jeg kørte hjem. Sammenlignet med de sidste par år, hvor stænglerne nåede at vokse sig lange nok til at filtre sammen og knækkede for et godt ord, når jeg forsøgte at få lidt orden i hækken, er i år virkelig piece of cake. Beviset på, hvor godt hegnet fungerer, hvis ens timing er perfekt.

Én enkelt dags arbejde til mig mod naboparcellens ejere, der går i dagevis både tre og fire mand høj, fordi de har løftet for tidligt pga tordenvejrsvarsler. Vi var selv bortrejst, så vi havde ikke valget, og det sparer os nu en masse arbejde med at anbringe stængler, der ikke havde vokset nok før løftet.

No comments: