21 June, 2012

Traktor og vinmeldug

 
Posted by Picasa
Sådan ser den fætter ud, der sprøjter mod svamp i vores vinmarker.

Den - og dens kolleger - har haft og har stadig travlt. Hver gang det har regnet, skal mange af dem på job igen fordi svampemidlerne ikke er vandfaste.

Mylder af traktorer
Det er mit niende år i Champagne, og jeg har aldrig set så mange traktorer på arbejde som i år. Jeg mærker det ret konkret, fordi jeg er nødt til at lægge ekstra minutter til min daglige køretid, netop fordi der er så mange af disse på vejene. 25 km/t.

Vi har som mange andre haft meget stor risiko for mildiou - det hedder vinmeldug på dansk - og nu er den der så. Hvor meget ved vi ikke. Alain finder det så deprimerende at han foreløbig ikke har kigget alt for meget under bladene. Senere vil sygdommen bliver tydeligere.

Fugt og varme
Vejret - lunt og fugtigt - gør forholdene optimale for svamp. Vi så senest noget lignende lige før vinhøsten i 2010. I år er angrebet altså kommet allerede under blomstringen. Sommeren vil vise hvad det så alt i alt vil betyde for druerne.

Ikke noget godt. Spørgsmålet er snarere hvor skidt.

 
Posted by Picasa

No comments: