16 February, 2012

Sainte Julienne

Valentins dag. Vi går ikke så højt op i det - gør du? - men vi er da med på at sælge noget rosé champagne til lejligheden, hvis det skal være.

Derfor kan man jo godt huske hinanden alligevel. Men vi er altså ramt af influenza, hård hoste og tre forkølelser af den type, hvor man giver op og har en rulle papir stående nogle centimeter fra sin højre hånd og en skraldepose umiddelbart ved siden af.

Jeg havde ellers er hjerte klar, et meget oprindeligt et fra Champagne, men det må vente, for nu har jeg i stedet fundet ham her.

 
Posted by Picasa
I dag er det imidlertid ikke længere Valentins dag, men derimod Juliennes, så hjertets høstsvend på billedet er vel hendes petit ami.

De fleste franskmænd i vores primært 40+ omgangskreds er temmelig areligiøse, men mange af dem kan snarere finde på at ringe til navne- end til fødselsdag. De to falder ikke nødvendigvis sammen længere. Hver af årets dage er udstyret med et helgennavn, og har man ikke sin egen - som mig - er der opsamling Allehelgen. Nok om fransk folklore.

Jeg håber, du nød et dejligt glas både til Sankt Valentin tirsdag, til Sankt(a) Claude onsdag og hvorfor ikke gøre det samme, når det i dag er Sankta Julienne?

Jeg har drukket te med honning i foreløbigt en uendelighed.

2 comments:

Flemming said...

Ja men the med honning er jo ikke nødvendigvist dårligt, medmindre det er fordi du render med forkølelse. Og i så fald vil jeg ønske dig god bedring.
Flemming

Sol said...

Hmm, te med honning er ikke dårligt, hvis man har ondt i halsen. Så langt er jeg enig. Det går heldigvis bedre tak. Tak for omsorgen, Solveig.