10 September, 2014

"Det er altså noget andet på dansk"

 
Posted by Picasa
Vi har haft mange danske gæster denne sommer.

I kommer af mange forskellige grunde.

Noget andet på dansk
Fordi I elsker champagne. Fordi det er lige på vejen mellem Alsace og Normandiet. Fordi I ikke taler fransk. Fordi de andre var på ferie. Og så selvfølgelig, fordi jeg taler dansk.

Det er en af de ting, jeg hører igen og igen, fra rigtig mange, og det er næsten uanset, hvor I kommer fra i Danmark eller jeres champagnemæssige baggrund i øvrigt.

"Det er altså noget andet når vi kan få det hele forklaret på dansk."

Og det er det jo. Man skal faktisk været ret god på et fremmedsprog, før man forstår alt med samme flydende fornemmelse som på sit modersmål. Selv er jeg med mine 11 års ophold endnu ikke så langt på fransk, men jeg er da kommet langt, og jeg arbejder aktivt på at nå meget længere.

Begyndere og viderekomne
Vi har noget på hylderne til både begyndere og viderekomne. Det handler jo altså selvfølgelig primært om champagne, men vi kan da også godt smutte en tur omkring det at være dansker i Frankrig eller bare dansker i udlandet, om det at føle sig fremmed eller lære, hvordan man kan være hjemme et fremmed sted.

Vigtige spørgsmål, og det talte vi bl.a. også om, da vi fortalte om, da vi forleden havde gæster fra Haderslev.

Når vi om et par uger står til op over begge ører i vinhøst, har vi mindre tid. Men både før og efter er du meget velkommen. Giv os gerne et praj, vi har ikke åbent 24/7, men vi er hjemme, hvis vi ved, du kommer. Send f.eks en mail til champagne-tange-gerard at orange.fr






No comments: