28 February, 2013

Tidligt forår i tre lieu-dits

Et lieu-dit er et matrikel-navn fra gammel tid.

Lieu betyder sted, dit betyder sagt eller siger.

Vi tager os selv at et antal parceller på tre forskellige lieu-dit. Jeg refererer til dem hele tiden. Nu vil jeg gerne have lov at præsentere tre matrikler, der er klar til foråret. Beskæringen er slut, og det er første gang på denne tidlige side af den 1. marts.

Mine damer og herrer: 1) Les Crochettes.

Matriklen ligger i kommunen Soulières. Vi deler cirka en hektar med familien.

 
Posted by Picasa
2) Belles Feuilles

Matriklen ligger mellem kommunerne Givry-les-Loisy og Soulières. Vi deler cirka en hektar med familien.

 
Posted by Picasa
3) Vieilles Grandmères.

Matriklen ligger i kommunen Loisy-en-Brie. Vi dyrker cirka to hektar.

 
Posted by Picasa
Sneen var knapt nok smeltet, før disse mælkebøtter allerede lyste op som bunddække i abildgården nedenfor Soulières.

 
Posted by Picasa
Siden har vi haft endnu et snefald, der er stort set smeltet endnu en gang. Jeg tror stadig på foråret, endda selvom jeg stadig ser den sidste sne pudre parcellerne i Montagne de Reims hvide.

Vinteren har været lang denne sæson 2013. Men evig er den trods alt aldrig. Forår på vej.

No comments: