18 November, 2008

Luftbårne bobler

 
Posted by Picasa
I luftballon over vingårdene i Montagne de Reims. Det var nu mine forældre, der tog turen i maj 2005.

Da jeg var i Danmark for nylig blev jeg spurgt om, hvordan vores champagne klarer servering i luftballon.

I Champagne er der tradition for, at man fejrer den form for himmeldåb med champagne. Men først, når gondolen atter står på jorden, og det er lykkedes den ledsagende firehjulstrækker at finde et spor hen til fartøjet. Det er nemlig bilen, der indeholder køletaske, glas og den fine dug.

Champagne skal normalt behandles roligt inden brug. En tur i luftballon eller for den sags skyld henover markveje i bil, er altså ikke optimal behandling før servering. Men de gør det s'gu' alligevel.

Det eneste, jeg kan komme i tanke om, der snerper derhenad, er, at vores flaske ifølge champagnesablersken Marianne Sass Petersen er god at sable. Hvilket kan hænge sammen med flasken, men også med indholdets alder.

Mit gæt er indtil videre, at den også vil kunne klare en lufttur. Da intet imidlertid slår egen empiri, er der vel ikke andet at gøre end at prøve.

No comments: