27 November, 2008

Business as næsten usual

Verdensomspændende depression eller ej: De vinbønder, vi kender, har travlt med at ekspedere den kommende højtids champagner, og de sælger det, de plejer. Champagneturister fra Belgien triller afsted gennem turistrutens forgreninger, og byens tre grønne mænd har netop monteret den lokale julestemning. Alt står i plejers tegn. Sådan da.

For meldingerne fra oven er mere dystre. Siden oktober en nedgang i det totale salg af champagne på 23 procent. Det er til at mærke, og fra flere huse lyder dystre toner om blandt andet aktionærer, der har svært ved at kapere skiftet fra de seneste års gyldne salgstider og til det aktuelle styrtdyk.

Mange - for ikke at sige alle - har dog brug for at fylde kældrene efter en vild tid, hvor flaskerne dårligt kunne nå at de 15 måneders lagring, der er et mindstekrav i Champagne, før de blev ekspederet. Det bliver derfor først for alvor til næste år muligt at måle krisens kradsegrad.

Rygterne melder om ondt i likviditeten flere steder. Enten fordi aktionærerne stadig skal være glade til jul, eller fordi gruppen er finansieret af banker, der i mellemtiden selv har fået ondt i pengene. Det koster knaster at lægge flasker til side, og selv om den seneste perlerække af gode salgsår har kastet summer af sig, er de ikke nødvendigvis sat til side til magre tider.

Foreløbigt ligner travlheden sig selv hos de små spillere, som vi personligt kender og hører om. Til gengæld er salget af vins sur lattes - i princippet færdig champagne uden etiket - skrumpet ind. Vi og flere andre sælger intet, hvilket kan være et tegn på, at lagre ganske vist skal fyldes op, men ikke polstres. Modsat de seneste meget ophedede salgsår, hvor alt røg afsted stort set af sig selv.

No comments: