29 June, 2007

Match bobler med mad

For enormt lang tid siden var jeg programmør, ung og havde aldrig mere end højst tre ting ad gangen i mit køleskab. På arbejde fablede jeg altid om at programmere en opskriftsgenerator. Input: Køleskabets indhold. Output: Forslag til aftensmaden, og helst i den hurtige genre. Når man er ung og single, bruger man sjældent mange minutter af gangen i sit amerikanske køkken.

I dag er jeg forlængst overhalet, af fremskridtet og min alder. Snart 40. Mit program er lavet, jeg har væsentligt flere forskellige råvarer til min rådighed i dag, og jeg bruger meget mere tid i køkkenenet. Nu har jeg selv børn, der skal nå at smage det hele, så de har noget at stå imod med, når de engang kommer til at stå og rive sig i håret med pasta, tomatsauce og noget enormt tørt rugbrød i deres studio.

Match champagne
Nu bliver jeg til gengæld af og til spurgt om, hvad man serverer sammen med champagne. Mange har nemlig efterhånden luret, at det nok ikke er kransekage. med mindre der står demi-sec på flasken. Det gør der så også ofte i Danmark, hvor et firma som Veuve Clicquot-Ponsardin - Enken, I ved - rent faktisk sælger uforholdsmæssigt mange søde flasker. Tjek det i Føtex.

I Frankrig drikker man champagnen som aperitif, og hvis det er en af de dage, fortsætter man resten af måltidet, og justerer menuen derefter. Tommelfingerreglen er, at man først serverer Blanc de Blancs-champagnen, fortsætter med den blandede - både hvide Chardonnay-druer og røde Pinot Noir og Meunier - og slutter med roséen. Den sidste er god sammen med mange forskellige typer fjerkræ og til en dessert med røde bær. Til osten må man ud i de særlige årgangschampagner eller snuppe et glas rødvin, men det er vel heller ikke nogen straf.

Denne engelsk-sprogede mad- og vin-matcher minder mig på sjoveste vis om mit gamle skrivebordsprojekt. Den er ikke fantastisk til champagne-matchning. Men jeg er jo lige
her
, hvis du vil vide mere. Og så tror jeg, at jeg vil se at få lavet champagne-matcheren. Skål og god weekend.

No comments: