18 April, 2007

Store blade i Vertus

I lillebyen Vertus er de første vinblade store. At de overhovedet er fremme, er en begivenhed i sig selv, da de normalt først nu begynder at folde sig ud. Men der er altså adskillige grønne blade i god vækst.

"Det er helt skørt", siger ham, der driver to af de hektarer med vin, der befinder sig i vores families eje. Den sidste tager vi os selv af.

Den almindelige vurdering er dels, at væksten er tre-fire uger længere fremme end normalt, dels at risikoen for ødelæggende frost er ved at være slut for i år.

Forskellige parametre, jeg selv iagttog tilbage i januar - fugletræk, diverse vækster, de første insekter - fortalte samme historie, så jeg kan ikke sige, at jeg er meget overrasket. Det skal blive interessant, om det også kommer til at betyde tidligere vinhøst. Blomstringstidspunktet giver det første fingerpeg, og det venter vi normalt i midten af juni. Vi får se.

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: