10 February, 2006

2005: Nyt super salgsår


Den Gule Enke har altid eksporteret i den store stil.

Glem alt om krisen i fransk vindustri. I Champagne går salget af det lokale luksusprodukt stadigt strygende med en stigning på to procent i 2005 sammenlignet med året før.

Englænderne, der traditionelt altid har købt meget champagne, synes nærmest umættelige med en stigning på 13 procent, og branchens officielle organ, CIVC's talsmand, kan nærmest ikke få armene ned i begejstring.

"Englænderne elsker os, det er fantastisk, hos dem er champagne nærmest et socialt fænomen," udtaler således Daniel Lorson.

I tørre tal solgte regionen - geografisk placeret 150 kilometer øst for Paris - i alt 307,5 millioner flasker champagne i 2005.

Fjerne markeder
Det meste - 58 procent - blev skyllet ned i Frankrig, men også de oversøiske markeder udvikler sig, oplyser CIVC. Daniel Lorson peger især på Australien og Japan. Men også Kina og Indien viser interesssante, tocifrede stigningstakter.

Og så er der jo altid Rusland, der i gamle dage var et stort eksportmarked for Champagne. Det var netop gennem handel med tsar-Rusland, at Den Gule Enke, som egentlig hed Nicole-Barbe Clicquot-Ponsardin, med stor dygtighed grundlagde sit ry, ikke bare som en stor champagne men også som en dygtig og fremadsynet forretningskvinde.

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: