08 October, 2012

Reine de Reinettes og det imellem

 
Posted by Picasa
Det er æbletid. De fleste af svigermors frøs i maj - samtidig med vinen - så i år må vi købe os til sagerne. En god lejlighed til at lære det klassiske, franske Reine de Reinettes bedre at kende.

Min svigermor taler så ofte om netop dette æble, at det kan undre mig at hun ikke for længst har skaffet sig et træ. Måske fordi man ikke køber sådan noget på landet. Men det gør jeg, så siden sidste efterår vokser det ét i baghaven. Men der går jo lidt tid før det giver gevinst.

Blandt andet derfor havde jeg købt godt med Reine de Reinettes, da vi fredag havde gæster på vinbesøg. Genbesøg faktisk, for vi har allerede set gård og vinmark i Østjylland.

En glimrende lejlighed til at drikke champagne og spise en landfrokost.

Efterår på flaske
Jeg havde lagt Selection på køl i anledning af efteråret. Den passer mig rigtig godt nu med dens forskellige stemningsskift der står på siden om efterår i min indre bog. Nødder, rødder og det man finder for oven og for neden af et træ når det er tid til at nyde naturens frembringelser.

Dertil en salat med valnødder, æble, lidt svampe og en dressing af valnøddeolie og æbleeddike. Og nyrøget andebryst fra et auberge hvis produkter plejer at få folk i godt humør. Vi har hyppigt bestillinger fra folk der har smagt sagerne. Kort og godt stort set alle variationer indenfor fugl, og det er vel stort set kun fjer og fødder en ordentlig franskmand ikke spiser.

Saignee på syre
Vi fortsatte med Rosé de Saignée og en Osso Buco med diverse rødder. Jeg var på forhånd lidt usikker på om kombinationen kunne fungere. Men havde lyst til at lave den. Efteråret der trækker igen, tænker jeg.

Ikke noget match fra himlen. Tomatsovsens syre kan godt gøre livet lidt farligt for champagne, og denne sovs var kogt rigtig meget ind. Jeg undgår normalt tomatbaserede retter helt. Vi kunne konstatere at Saignéen fremtrådte væsentlig mere syrlig end sædvanligt. Ærgerligt.

Alligevel var satset forsøget værd, man er nødt til at prøve af og til, og jeg har forlængst droppet alene de klassiske, sikre match. Men der er altså en hårfine grænser, som man bliver opmærksom på når man møder dem.

Fransk Ingrid Marie
Desserten: Flere Reine de Reinettes, denn gang i form af svigermors æbletærte, helt simpel og god når æblerne er det.

Reine de Reinettes er vores svar på Ingrid Marie. Det klassiske æble, og derfor ville jeg gerne servere netop det for folk, der selv lever livet af og med gode produkter.

Det er lige præcis også hvad resten af mandagen kommer til at gå med. Vi klistrer etiketter hvis det regner. Eller hiver de rester vi og traktoren kan få fat i af døde vinstubbe op. Hvis efterårsvejet er med os sådan en ellers ret almindelig mandag.



2 comments:

Farmer said...

Spændende med den franske æblesort.

Skulle du ikke have en Ingrid Marie plantet et sted?

Det kunne jo være, at den faldt i dine franske venner og familiemedlemmers smag.

Der er lidt ved dette med et æble fra ens hjemegn.
Kan du huske scenen fra Mobergs "Nybyggerne"? (fra 5:30 og frem)
http://www.youtube.com/watch?v=-DAGbYJhyFY

- Selvom den er noget tragisk; men sådan var Moberg.

Sol said...

Maaske har du ret, farmer

Ingrid er et dejligt aeble, vi har aebleplantagevenner der har forsoegt sig. De siger at Ingrd ikke passer til forholdene her, men i en alm have er vi ikke afhaengige af aeblets str eller traets produktivitet.
De kan godt l'aide aeblet. Naturligvis.
Skam over den der ikke kan lide Det Store DanskeAeble.
Mine foraeldre kommer om nogle dage og de har lovet at bringé aebler med,
God dag paa det danske Landry, , Solveig