05 July, 2009

Designerchampagne

Gérard Depardieu gør det. Sting gør det. Johnny Depp gør det vistnok også. Det er vældig moderne at lave vin, og for nogle år siden blev jeg spurgt, om hvem som helst også kan købe vinmarker og -produktion i Champagne.

Jeg mente nej, for jeg havde nemlig selv fået nej. Jeg er ikke kvalificeret som daglig leder af vores egne parceller på trods af mit beskærerbevis, og jeg vil ellers æde min gamle hat på at hverken Depardieu, Sting eller Depp beskærer vinstokke. I stedet ansætter de kvalificerede folk, og det er forskellen. I hvert fald i Frankrig.

Svaret var derfor ja. Har man penge, kan bare købe løs og ansætte en driftleder, der kan. Det har nu mig bekendt været småt med den type ejerskaber i Champagne. Jeg er aldrig stødt på nogen før forleden, og jeg ved ikke engang om denne kendis ejer noget eller han blot leverer ren image.

Det er den franske designer Christian Audigier, kendt på Ed Hardys design, der sender en champagne under samme navn og i samme design på markedet. Websitet viser blandt andet to champagneflasker, der er spændende alene i kraft af deres udseende, der bryder med al sædvane her. Hvilket er fint nok. Her er alt så traditionelt, at vi selv undersøgte i hvor grad, der er en forventet, næsten krævet stil, før vi lavede vores egne etiketter, der også bryder med traditionen.

Christian Audigier bryder også med resten. Jeg tror faktisk aldrig, jeg har set et website om blandt andet champagne, der fortæller så lidt om vinen. Mindre end lidt. Der står sådan set ingenting overhovedet om druemiks eller ophavssted.

Flaskerne appellerer tilsyneladende. En flok blev i hvert fald stjålet inden deres officielle præsentation forleden. Det sikrer omtalen. Uden tyveriet havde jeg aldrig hørt om den franske designer. Nu ved jeg, han laver fede t-shirts.

No comments: