Der står en kvinde bag alt, også de fleste indkøbsvogne. Og det er husmoren, der bestemmer i snit 80 procent af kurvens indhold. I stigende grad også vin, der ellers traditionnelt har været en ret maskulin bastion. Men også den står for fald. Ikke mindst når det gælder vin med bobler.
"Det er et produkt, der tiltaler kvinderne, og det er dem, der køber champagne," sagde Cristophe Rappenau fra Champagne Martel til avisen l'Union.
Under den netop overståede vinhøst var han ude at se på kooperative rødvinsdruer med en nær fremtid som rødvin og en lidt fjernere som lyserød champagne. Et produkt, mange kvinder finder tiltrækkende. Tæl roligt forfatteren med.
Bobler topper
I en måling fra det franske bureau Ipsos oplyser 80 procent af 1.000 adspurgte kvinder fra 18 år, at de jævnligt har drukket vin de seneste seks måneder. Deres toppræference er mousserende vin (84 procent), fulgt af rødvin (81 procent).
Ifølge målingen foretrækker yngre kvinder de lettere vine med meget smag af frugt, og de køber dem typisk spontant i supermarkeder. Ældre kvinder planlægger deres køb af vin mere, de foretrækker mere strukturerede vine og køber dem gerne hos en vinhandel eller hos vinbonden selv, som det snildt og nemt lader sig gøre over store dele af Frankrig.
De franske kvinder vil i snit slippe 7,9 euro - i omegnen af 60 kroner - for en flaske vin.
No comments:
Post a Comment