13 June, 2013

Stop op og følg skiltet

 
Posted by Picasa
Forleden kom vi tilbage fra Reims. Ad skolevejen. Den sikre vel at mærke, som fører os fra landevejen mellem Reims og Chalons-en-Champagne op igennem landsbyen Verzenay og derfra af Route Touristique til Verzy.

Bortset fra, at vejen var blokeret af blå blink og biler i kø. Det kan man tydeligt se langt i forvejen, fordi vejen stiger svagt hele vejen op imod landsbyen.

To sving
Denne ulykke var sket på et bestemt sted, hvor to sving følger hinanden, ikke lige efter hinanden, men tæt nok til, at man ikke skal prøve på noget, overhale en traktor for eksempel.

Det ved man, når man kører igennem op til fire gange hver dag. Et skilt advarer om flere sving på begge sider, resten må man selv finde ud af. Sådan er det tit i Champagne, og sikkert også i resten af Frankrig.

Dansk skilteskov
Det slår mig, når jeg kører i Danmark, hvor utroligt mange advarselsskilte, der står langs vejene. Jeg forestiller mig, at man må blive helt immun, og det er lige præcis min pointe.

Når der står et advarselsskilt langs de landeveje, jeg kører på i Champagne, mener jeg nok, der er ret god grund til det at bemærke skiltet og følge dets påbud.

Ulykker og fart
De lokale kender ulykkesstedet som farligt, oplyste avisen forleden, og det er da i øvrigt også anden gang i løbet af bare i år, at vi vender om, fordi en ulykke er sket på præcis dette sted på trods af advarselstavle og godt udsyn, hvilket bestemt ikke er reglen. Ulykken endte med at blive fatal for bilens passager.

Jeg synes ellers, at jeg kan forestille mig væsentligt farligere steder. Det er blandt andet derfor, at jeg kører denne vej så mange gange hver dag.

Vejen frem hele vejen hjem, især på en regnvåd dag som ulykkesdagen: Farten skal ned. Stop op. Så kan jeg altid fortælle om højre vigepligt en anden dag.

No comments: